Subject: FW: Liivi lahe elektriühenduse riigi eriplaneeringu muudatused
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Wed, 17 Sep 2025 11:22:02 +0300

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, September 17, 2025 10:47 AM
To: Anne Martin - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ; 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: Vs: Liivi lahe elektriühenduse riigi eriplaneeringu muudatused

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Anne  Martin,

Tere !

Lisas OÜ Koskla vastus Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi

Maa- ja ruumipoliitika osakonna poolt saadetud kirjale.

Lugupidamisega,

Peep  Pree

OÜ Koskla juhatuse liige

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

+372 50 66787

Saatja: Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 9. september 2025 11:06
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Teema: Liivi lahe elektriühenduse riigi eriplaneeringu muudatused

Hea kinnistu omanik!

Liivi lahe meretuulepargi elektriühenduste riigi eriplaneeringu protsess on 
jõudnud etappi, kus esialgseid trassialternatiive on maaomanike ettepanekute 
alusel ja eskiisprojekti koostamisel mõnevõrra korrigeeritud. Kuna Teie 
kinnistu asub alternatiivse trassikoridori läheduses, anname teada, et 
uuendatud trassivariantidega on võimalik tutvuda 
<https://gis.skpk.ee/portal/apps/webappviewer/index.html?id=f5a2168ef0294382a6990aedc1352420> 
planeeringu kaardirakenduses.

Senine protsess

Planeeringu meeskond tutvustas võimalikke trassialternatiive Saarde ja 
Häädemeeste vallas viimati maikuus. Täiendavalt korraldati veebitutvustus, 
mille salvestus on vaatamiseks üleval planeeringu kodulehel 
www.liivielekter.ee <http://www.liivielekter.ee> . Samuti on kodulehel 
kättesaadavad kõikide arutelude protokollid.

Algselt võrreldi kaht peamist trassisuunda (Reiu-Seljametsa ning 
Kilingi-Nõmme), millest esialgsete eksperthinnangute alusel osutus 
eelistatumaks Kilingi-Nõmme suund. Sel juhul jõuaks kaabel rannikule 
Häädemeeste kandis - kas Jaagupi rannikult Arumetsa alajaama või Kabli 
rannikult Majaka alajaama. Mõlemast alajaamast on ühendus kavandatud edasi 
õhuliinina Pihke, Viisireiu, Kalita ja Leipste kaudu Kilingi-Nõmme alajaama.

Aruteludel saadud tagasiside ja ekspertide töö tulemuste põhjal on 
trassialternatiive tänaseks täpsustatud ja täiendatud. Alternatiive 
analüüsitakse keskkonnamõju strateegilise hindamise (KSH) aruandes ning 
lõplik asukoht valitakse just nende seast.

Tulenevalt mitmetest muudatustest on ka ajakava nihkunud. Sügisel 2025 on 
plaanis täiendav veebikohtumine, et tutvustada trasside võrdlust ja mõjude 
hindamise lõplikke tulemusi, enne, kui need esitatakse planeerimisseaduse 
kohaseks kooskõlastamiseks ja arvamuse andmiseks. Samuti on selleks ajaks 
valmimas maismaa elektriühenduste rajamisega seotud maakasutusõiguste 
seadmise üldpõhimõtted ja kompensatsioonimeetmed.

Planeeringulahenduse ja mõjude hindamise aruanne esitatakse 
kooskõlastamiseks ja arvamuse andmiseks eeldatavalt 2026. aasta alguses. 
Täiendatud planeeringulahenduse viimane avalikustamine ja arutelud on 
planeeritud sama aasta suveks. Sellele järgneb planeeringu kehtestamine.

Mis on muutunud?

Muudatuste eesmärk on leida ümbritsevale loodusele ja inimestele vähima 
mõjuga lahendusi.

Võrreldes mais tutvustatud alternatiividega on lisandunud mõned uued lõigud 
maaomanike ettepanekute alusel ning alternatiivseid asukohti on 
eskiisprojekti koostamise käigus täpsustatud. Olulisemad muudatused:

*	maaomanike ettepanekute alusel on lisatud alternatiivsed lõigud (Viisireiu 
külas ning Saarde-Leipste lõigul);
*	Jaagupi rannikul on loobutud lõunapoolsest alternatiivist, mis suundus 
Krundiküla alajaama;
*	Kilingi-Nõmme alajaama suunduva õhuliini puhul on loobutud kõige 
lõunapoolsemast alternatiivist;
*	vastavalt uutele tehnilistele teadmistele on kohandatud trassi asukohti ja 
maavajadust;
*	kuna mererannikul saab kaablite nihutamisruum olema laiem kui esialgselt 
kavandatud, on täpsustatud maavajadust ka rannikul.

Täpsustatud alternatiivide mõju asutakse nüüd uuesti terviklikult hindama - 
hinnatakse mõju looduskeskkonnale, sotsiaalmajanduslikule olukorrale ja 
kultuuripärandile. Kuna kaalumisel alternatiividele on koostatud 
elektriprojekti eskiislahendus, kus on juba määratud liinide võimalik 
kulgemine ja mastide esialgsed asukohad, on võimalik mõjusid detailsemalt 
hinnata.

Oluline on rõhutada, et trassikoridoride asukohad ei ole praegu veel 
lõplikud. Need võivad mõnevõrra täpsustuda keskkonnamõjude hindamise ning 
koostöös maaomanike, kohalike omavalitsuste, riigiasutuste ja avalikkusega.

Riigi eriplaneeringu olulisus

Liivi lahe meretuulepargi elektriühenduste riigi eriplaneeringu eesmärk on 
kavandada ühendus, mille kaudu tuuakse merel toodetud tuuleenergia maismaale 
ja liidetakse põhivõrku, kust see jõuab tarbijateni.

Meretuulepargis toodetud elekter suurendab Eesti varustuskindlust ja 
energiajulgeolekut. Kuna tuuleenergia on üks odavamaid tootmisviise, aitab 
see hoida tulevikus elektrihinna taskukohasemana. Lisaks on tuuleenergia 
keskkonnasõbralik, taastuv ja puhas energiaallikas.

Valitsus algatas riigi eriplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise 
hindamise 4. augustil 2022. Elektriühenduse trassikoridori lõpliku asukoha 
otsustab valitsus eeldatavalt 2026. aastal. Eriplaneeringu koostamist 
korraldab Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium. Planeeringu info ja 
materjalid: www.liivielekter.ee <http://www.liivielekter.ee/> . Küsimuste 
korral palume pöörduda projektijuhi Anne Martini poole (tel 5802 3933, 
e-post [email-masked] <mailto:[email-masked]> )

Enefit Green jätkab Liivi lahe meretuulepargi ettevalmistustöödega

Kuigi Enefit Green AS ja Sumitomo Corporation lõpetasid koostöö Liivi lahe 
meretuulepargi arendamisel, jätkab Enefit Green projekti 
ettevalmistustöödega tulevikuks. Lõpule soovitakse viia nii tuulepargi 
loamenetlus ja keskkonnamõju hindamine kui ka riigi eriplaneeringu protsess 
elektriühenduse kavandamiseks. Tegevuste kavandamine jätkub, et selgitada 
kõikvõimalikud kaasnevad mõjud ning tagada projekti valmisolek hetkeks, mil 
avaneb võimalus selle elluviimiseks.

Maa- ja ruumipoliitika osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium